Adverteren op Instagram 

Wanneer je met jouw bedrijf op social media gaat wil je natuurlijk zoveel mogelijk mensen uit je doelgroep bereiken. Dit kan je doen door actief te zijn op social media door je onder andere aan je contentkalender te houden en te zorgen voor interactie met je doelgroep. Maar je kan dit zo nu en dan ook eens een flinke boost geven door betaalde advertenties te kopen. Op deze posts kan je je doelgroep ook gelijk doorverwijzen naar je website, dus als je het goed aanpakt kan het de verkoop zeker stimuleren! 

De stappen voor het adverteren

1: Koppel je Instagram account aan je Facebook pagina

Voor je begint met het adverteren moet je je Instagram account koppelen aan je Facebook pagina. Dit is eenmalig en is zo geregeld bij je instellingen op Instagram. 

2: Maak een Instagram-advertentiecampagne aan

Na het koppelen van je Instagram-account met Facebook open je je advertentiebeheer om te beginnen aan je eerste campagne. Hier selecteer je je campagnedoelstelling.

3: Maak je Instagram-advertentieset

In je Instagram advertenties kun je kiezen of je bijvoorbeeld een aanbieding wilt toevoegen bij je advertentie, dit kan zorgen voor een grotere conversieratio. Daarnaast stel je hier je budget, planning en doelgroep. Je kan je doelgroep hier erg precies selecteren en segmenteren. 

4: Analyseer en optimaliseer je advertentie

Nu je advertentie van start is gegaan is het erg belangrijk om bij te houden hoe het met de advertentie gaat. De eerste instagram campagne’s zijn vaak het lastigst, naarmate je vaker advertenties doet kom je er achter wat wel en niet werkt voor de desbetreffende doelgroep. 

Absolute don’ts voor adverteren 

Te snel iets willen verkopen: wanneer je een relatief onbekend bedrijf bent moet je eerst zorgen voor naamsbekendheid. Bij het adverteren moet je er op letten dat je mensen kennis leert maken met je merk, wanneer je gelijk iets probeert te verkopen kan dit te opdringerig overkomen en kan je de interesse van een groot deel van je doelgroep gelijk verliezen. Maak gebruik van een marketing funnel bij het adverteren, zo voorkom je deze gevallen!

Te veel tekst gebruiken: Facebook en Instagram zijn visuele platformen, mensen focussen zich op de foto’s en video’s. Gebruik dus korte beschrijvingen bij posts en visuals. 

Te grote doelgroep benaderen: segmenteer je tijdens het maken van de advertenties op een zo specifiek mogelijke doelgroep. Wanneer je een te grote doelgroep benaderd is de kans groot dat het grootste deel van deze doelgroep toch niet bij je bedrijf past, en dat is natuurlijk zonde van je budget. 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *